ابراهيم حاتمي كيا از نسل اول فيلمسازان بعد از انقلاب به شمار مي آيد. وي يكي از فيلمسازان ژانر دفاع مقدس (جنگ) محسوب مي شود كه با
ساخت آثاري همچون ديده بان و مهاجر خود را معرفي كرد. حاتمي كيا پس از گذشت حدود 2 دهده هنوز هم فيلمسازي درباره جنگ و شرايط آدمهاي جنگ را رها نكرده است. در آثار او كمتر نشاني از قهرمان سازي هاي كاذب و غيرواقعي ديده مي شود بلكه آدمهاي آثار او از نمونه هاي واقعي گرفته شده اند و به همين دليل آثار حاتمي كيا مورد استقبال عامه مردم قرار نگرفته است. اين فيلمساز در آثار متاخر خود به نقد شرايط اجتماعي مي پردازد و لحظاتي را خلق مي كند بسيار تلخ است.
جوايز:
برنده ديپلم افتخار بهترين فيلم مستند از سومين جشنواره فيلم فجر تهران 1363 براي فيلم كوتاه «صراط»
جايزه ويژه هيات داوران در هفتمين جشنواره فيلم فجر تهران 1367 براي فيلم «ديده بان»
جايزه بهترين فيلمنامه و فيلم از هشتمين جشنواره فيلم فجر تهران 1368 براي فيلم «مهاجر»
جايزه بهترين فيلم از يازدهمين جشنواره فيلم فجر تهران 1371 براي فيلم «از كرخه تا راين»
جايزه بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه و بهترين كارگرداني از شانزدهمين جشنواره فيلم فجر تهران 1376 براي فيلم «آژانس شيشه اي»
بهترين كارگرداني بخش بين الملل هفدهمين جشنواره فيلم فجر تهران 1377 براي فيلم «روبان قرمز» و …
فيلم شناسی:
از كرخه تا راين (1371)
خاكستر سبز (1372)
برج مينو (1374)
بوي پيراهن يوسف (1374)
آژانس شيشه اي (1376)
روبان قرمز (1377)
خاك سرخ (سريال تلويزيوني 1378 تا 1381)
موج مرده (1379)
ارتفاع پست (1380)
به نام پدر (ابراهيم حاتمي کيا، 1385)
تربت (فيلم كوتاه 1363)
صراط (فيلم كوتاه 1363)
طوق سرخ (فيلم كوتاه 1364)
كوردلان (فيلم كوتاه 1364)
هويت (1365)
ديده بان (1367)
مهاجر (1368)
وصل نيكان (1370)Added (2008-09-29, 8:02 Am)
---------------------------------------------
داریوش مهرجویی، آذر ماه سال 1318 در تهران به دنیا آمد. از کودکی بخت آن را داشت که با مسائل هنری آشنا شود. به این ترتیب، مهرجویی از همان سالها به فراگیری موسیقی و نقاشی میپردازد. در 20 سالگی به کالیفرنیا عزیمت میکند تا در رشته سینما ادامه تحصیل دهد. در دانشگاه یوسیالای با افراد نامداری چون رنوآر آشنا میشود و اصول سینما را میآموزد. پس از گذراندن چند ترم، ناگهان سینما را ترک میکند و در همان دانشگاه به فلسفه تغییر رشته میدهد. بلافاصله پس از فارغالتحصیلی با کمک دوستانش، مجله نقد پارسی را به منظور آشنا کردن غرب با ادبیات ایران منتشر کرد. همانجا، نخستین فیلمنامه خود را با مضمون عاشقانه به رشته تحریر درآورد و سپس با هدف ساختن فیلمی بر اساس آن، راهی ایران شد. اما این پروژه با شکست روبرو شد و مهرجویی چندی بعد فیلم الماس 33 را جلوی دوربین برد. این فیلم، گرچه از نظر فنی قابل قبول بود اما موفقیت چندانی کسب نکرد
اما فیلم دوم او داستان دیگری داشت. مهرجویی با "گاو" شهرت فراوانی کسب کرد و ظهور دوره جدید سینمای ایران را نوید داد. گاو از اولین فیلمهایی بود که از کمک دولتی استفاده کرد ولی در هنگام نمایش، گرفتار سانسور شد. فیلم در سال 1350(1971) در جشنواره ونیز شرکت کرد و جایزه ویژه منتقدان را از آن خود کرد. پس از آن هم، گاو در جشنوارههای متعددی شرکت کرد. گاو که اکنون به عنوان فیلمی کالت شناخته میشود بارها توسط منتقدان ایرانی به عنوان یکی از فیلمهای برتر تاریخ سینما انتخاب شده است. فیلم بعدی او، آقای هالو، یک درام اجتماعی بود که موفقیت تجاری خوبی داشت. سپس، پستچی را بر اساس نوشتهای از کارل بوخنر با مضمونی سیاسی ساخت. دایره مینا، فیلم دیگر او بود که با جریانات انقلاب همزمان شد و در محاق توقیف ماند ولی پس از 4 سال که امکان نمایش در خارج از کشور را یافت به عنوان فیلمی موفق از آن یاد شد. پس از انقلاب، چند سالی را در فرانسه گذراند و در بازگشت، فیلم موفق اجارهنشینها را ساخت که هنوز هم به عنوان بهترین فیلم کمدی سینمای ایران شناخته میشود.
و اما هامون، یکی از محبوبترین فیلمهای نسل جوان پس از انقلاب، مسیر فیلمسازی مهرجویی را تغییر داد. موفقیت فوقالعاده فیلم در سایه حمایت دولت، مهرجویی را به سمت ساختن فیلمهای شخصیتر با مضامین فلسفی سوق داد (در مورد هامون سخن بسیار است و شاید در آینده به طور مفصل درباره آن بنویسم). بانو فیلم بعدی او بود که به دلایلی نامعلوم توقیف شد و پس از 7 سال به نمایش در آمد. مهرجویی، سارا را پس از آن ساخت و سپس به سراغ پری رفت. اگر پری را فقط به خاطر عنوانش فیلمی زنانه حساب کنیم، لیلا آخرین بخش از چهارگانه مهرجویی درباره زنان است. درخت گلابی، فیلم دیگر اوست که برخی منتقدان، آن را کاملترین فیلم وی دانستهاند. پس از آن، مهرجویی به سراغ تجربهای شخصی رفت و بمانی را با سبکی کاملا متفاوت از دیگر فیلمهای خود که به شدت استیلیزه بود ساخت و همه را متعجب کرد. اما از دیدگاهی دیگر، مهرجویی در همه این سالها سیاست مشترکی را دنبال کرده است. واضحترین وجه مشترک فیلمهای او، اقتباس از آثار ادبی است و این نشان میدهد که مهرجویی علاقه بسیاری به ادبیات دارد. همچنین، همه فیلمهای او به نوعی مورد توجه و تاثیرگذار بودهاند که این برای یک فیلمساز موفقیت فابل توجهی به شمار میرود.وی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: در آمریکا فیلمنامه ای نوشتم و قرار شد آن را با و وزارت فرهنگ وقت به جریان اندازیم، ولی سانسور شد و گیر کرد، زیرا موضوع رابطه شیرین و فرهاد و خسرو بود و بعد از آن هم برای هیچ فیلمی نتوانستم تهیه کننده پیدا کنم تا این که مجبور شدم یک فیلم تجاری ساختم. آقای مهرجویی می گوید: فیلم گاو روی کوران فیلمسازی ایران دو بار تاثیرگذار بود؛ یک بار زمانی که فیلم سانسور شد و سپس در فستیوال ها جایزه برد و یک بار هم بعد از انقلاب زمانی که تولیدات سینمای ما از 70 در سال به صفر رسیده بود، که در این زمان گاو را از تلویزیون نشان دادند که آقای خمینی فیلم را تصادفا دیده بود و گفت فیلم آموزنده ای بود و با سینما مخالف نیستیم.
Added (2008-09-29, 8:07 Am)
---------------------------------------------
نام: کيانوش عياري
تاريخ تولد: 1330
متولد: 1330 اهواز
تحصيلات: ديپلم
فعاليت در سينما: از سال 1349 با ساخت فيلمهاي كوتاه در سينماي آزاد اهواز
كيانوش عياري يكي از بهترين فيلمسازان ژانر اجتماعي بعد از انقلاب به شمار مي آيد. «آنسوي آتش»، «آباداني ها» (برگردان ايراني دزد دوچرخه اثر ويتوريو ديسكا) و «بودن يا نبودن» از آثاري سينماي واقع گراي ايران محسوب مي شوند. یکی از آثار وي «سفره ايراني» نمونه بارزي از سينماي تجربي و خلاقانه اوست، فيلمي درباره مناسبات اقتصادي - اجتماعي مردم ايران در سفر يك اسكناس هزار توماني قلابي.
جوايز:
برنده جايزه بهترين كارگرداني از چهارمين جشنواره فيلم فجر تهران 1364 براي فيلم «تنوره ديو»
جايزه بهترين كارگرداني از ششمين جشنواره فيلم فجر تهران 1366، جايزه بهترين فيلم و فيلمنامه از انجمن مولفين و مصنفين دراماتيك در جشنواره فيپا 1989، جايزه بزرگ جشنواره بروژدره بلژيك 1990 و جايزه بزرگ فيلمهاي تلويزيوني توكيو 1990 براي فيلم «آنسوي آتش
جايزه بهترين كارگرداني بخش بين المللي و بهترين فيلم بخش سينماي ايران يازدهمين جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان اصفهان 1374 براي فيلم «شاخ گاو»
چندين جايزه بين المللي براي فيلم «بودن يا نبودن» و بهترين فيلم اجتماعي سينماي بعد از انقلاب اسلامي و …
فيلم شناسی:
آباداني ها (1371
شاخ گاو (1374
زن امروز (فقط تدوين كننده1375)
سريال خانه به خانه (1375)
بودن يا نبودن (1377)
سفره ايراني (1379 - 1380)
پر پرواز (فقط تدوين كننده)
آواز تابستاني (16 ميلي متري1356)
خاك شيري (16 ميلي متري1359)
تنوره ديو (1364)
شبح كژدم (1365)
آنسوي آتش (1366)
روز با شكوه شهر كوچك (1367)
دو نيمه سيب (1370)
Added (2008-09-29, 8:09 Am)
---------------------------------------------
نام: احمد رضا درويش
تاريخ تولد: 1340
فارغ التحصيل رشته معماري و گرافيك
احمدرضا درويش از نسل دوم سينماگران بعد از انقلاب به شمار ميآيد. وي در گروه فيلمسازاني قرار دارد كه به مضامين جنگ و حاشيه جنگ پرداخته اند. صحنه هاي آغازين فيلم «سرزمين خورشيد» شايد بهترين صحنه هاي جنگي سينماي ايران باشد.
درويش در آثار خود بدون قهرمان سازي واكنش هاي غيرواقعي شخصيت هاي آثار خود را معرفي مي كند و به همين دليل فيلمهاي او همچون «كيميا»، «سرزمين خورشيد» و «متولد ماه مهر» همچنان در يادها باقي مانده اند.
جوايز:
برنده جايزه بهترين فيلم اول در هشتمين جشنواره فيلم فجر تهران 1368 براي فيلم «آخرين پرواز»
جايزه ويژه هيات داوران سيزدهمين جشنواره فيلم فجر تهران 1373 براي فيلم «كيميا»
جايزه ويژه هيات داوران در پانزدهمين جشنواره فيلم فجر تهران 1375 براي فيلم «سرزمين خورشيد» و …
فيلم شناسی:
سرزمين خورشيد (1375)
متولد ماه مهر (1378)
دوئل
آخرين پرواز (1368)
ابليس (1369)
آذرخش (1371)
كيميا (1373)
Added (2008-09-29, 8:11 Am)
---------------------------------------------
مسعود کیمیایی
زمان تولد:سال ۱۳۲۲
محل تولد:یکی از محلات جنوبی تهران
تحصیلات : او تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم ادامه داد ولی شوق و علاقه ی او به سینما منجر به این شد که به جای تحصیل در دانشگاه کار خود را به صورت عملی در نزد بزرگان سینما آغاز کند.
شروع کار: او فعالیت خود را در سینما با دستیاری مرحوم ساموئل خاچیکیان در فیلم خداحافظ تهران آغاز کرد و با این فیلم او با محیط حرفه ای سینما آَشنا گردید.در سال ۱۳۴۷ مسعود کیمیایی اولین فیلمش بیگانه بیا را کارگردانی کرد و با همین نخستین فیلم مخاطبان خاص خود را پیدا کرد.
کارنامه هنری: او در سال ۱۳۴۸ فیلم بعدی خود قیصر را ساخت فیلمی که به جرات می توان گفت سینمای آن سال ها را کاملا تحت تاثیر خود قرار داد و آن را آغاز گر موج نوی سینمای آن سال ها می دانند. موجی که به همراه خود استعدادهای نهانی مانند داریوش مهرجویی را کشف کرد.قیصرکه بر اساس فیلم وسترن نوادا اسمیت به کارگردانی هنری هاتاوی ساخته شد در اولین اکران عمومی خود موفقیت چندانی در گیشه کسب نکرد اما در اکران دوم به طور غریبی رکورد فروش را شکست . قیصر قهرمان جدیدی را با بازی فوق العاده ی بهروز وثوقی به مردم معرفی کرد که ریشه در تاریخ و جغرافیای ایران داشت.همچنین بازی زیبای ناصر ملک مطیعی و فیلم برداری قوی مرحوم مازیار پرتو را نیز منتقدان از نقاط قوت این فیلم می دانند.مسعود کیمیایی در اوج محبوبیت فیلم قیصر در سال ۱۳۴۹ فیلم درخشان رضا موتوری را ساخت این فیلم که حاصل همکاری مجدد بهروز وثوقی و مسعود کیمیایی بود به شدت مورد توجه قرار گرفت . مسعود کیمیایی در این فیلم عصیان یک فرد در برابر اجتماع را به طرز هنرمندانه ای به تصویر می کشد . ترانه ی مرحوم فرهاد مهراد بر روی صحنه ی پایانی این فیلم که با مرگ رضا موتوری همراه است از جاودانه ترین صحنه های تاریخ سینمای ایران است.در سال ۱۳۵۰ مسعود کیمیایی حقوق اقتباس از شاهکار صادق هدایت را خریداری کرد و فیلم زیبای داش آکل را کارگردانی کرد .داش آکل با بازی های زیبای بهروز وثوقی و بهمن مفید به قدری زیباست که گویی مسعود کیمیایی کتاب را مصور کرده است.در سال ۱۳۵۴ مسعود کیمیایی شاهکار دیگرش گوزن ها را خلق کرد . ریتم قوی و زیبای گوزن ها ، بازی های هنرمندانه ی بهروز وثوقی و فرامرز قریبیان در این فیلم بعد از گذ شت سال ها در یاد ها مانده است . صحنه ی پایانی این فیلم و دیالوگ فراموش نشدنی بهروز وثوقی تیر خورده به نقش سید که به فرامرز قریبیان می گوید : نمردیم و گوله هم خوردیم هنوز دهان به دهان می چرخد.در سال ۵۴ او فیلم زیبای غزل را کارگردانی کرد. این فیلم روایت عشق دو برادر جنگل بان به یک دختر و چگونگی خود فروپاشی آن ها را به زیبایی توصیف می کند همچنین این فیلم نقطه ی عطفی در کارنامه ی مرحوم فردین به شمار می رود چرا که این فیلم تنها فیلم موج نویی درکارنامه ی هنری اوست.او در سال ۵۶ فیلم سفر سنگ را کارگردانی کرد .
پس از پیروزی انقلاب مسعود کیمیایی از ایران خارج نشد و در سال ۱۳۶۱ فیلم خط قرمز را با بازی سعید راد کارگردانی کرد . این فیلم توقیف شد و به جز یک بار نمایشش در جشنواره ی فجر دیگر هرگز نمایش داده نشد.او در دهه ی شصت فیلم های تیغ و ابریشم ، سرب ، دندان مار و گروهبان را کارگردانی کرد. در سال ۷۳و ۷۴ او فیلم های تجارت و ضیافت را کارگردانی کرد و بازیگران جوانی را با این دو فیلم به سینمای ایران معرفی کرد.او در همان سال فیلم زیبای سلطان را کارگردانی کرد او در این فیلم از پسرش پولاد کیمیایی نیز به عنوان بازیگر استفاده کرد. همچنین او بار دیگر با این فیلم هدیه ی تهرانی و فریبرز عرب نیا را به سینمای ایران معرفی کرد.در سال های بعد او مرسدس و اعتراض را ساخت که مورد انتقاد بعضی از دوست داران قدیمی او قرار گرفت ولی هر دوی این فیلم ها آثار قابل احترامی هستند. گر چه کیمیایی در سال های اخیر بسیار مورد انتقاد مردم و رسانه های داخل و خارج از کشور قرار گرفته است ولی او هنوز فیلم می سازد و آثار آخر او سربازان جمعه و حکم به خوبی نشان دهنده ی حال وهوای ذهنی صاحب اثر هستند.در دهه 70 مسعود کیمیایی با فائقه آتشین (گوگوش) ازدواج کرد و موجب شکستن سکوت بیست ساله ی او شد . در سال 1379 گوگوش به کمک مسعود کیمیا یی موفق به خروج از کشور شد و کیمیایی با نام مستعار نصرت فرزانه برای اولین آلبوم گوگوش بعد از خروج از ایران ، زرتشت ، ترانه سرایی کرد . خروج گوگوش از کشور و به دنبال آن تور کنسرت های گوگوش، جنجال های زیادی را به دنبال داشت ولی آن چه که همگان بر آن اتفاق نظر دارند نقش کیمیایی در خارج شدن گوگوش از کشور و شکستن سکوت 20 ساله ی ا وست. حال این کار به هر دلیلی و تحت هر شرایطی که انجام شده باشد بدون شک درخشان ترین نمره در کارنامه ی هنری کیمیایی محسوب می شود.
کارنامه هنری مشترک با گوگوش : زرتشت ، بوی سفر، خاک اسیر ، گوشه نشین ، دلتنگی
Added (2008-09-29, 8:17 Am)
---------------------------------------------
مرسی مهدی جون از توضیحت درباره ی تهمینه میلانی!