Login form

Welcome Guest!

Site friends

Our poll

Rate my site
Total of answers: 88
M A T B O O X

سوداي اسكار با سماع شترمرغ - صفحه اصلی انجمن

[ New messages · Members · Forum rules · Search · RSS ]
  • Page 1 of 1
  • 1
صفحه اصلی انجمن » بحث های آزاد » سینما » سوداي اسكار با سماع شترمرغ
سوداي اسكار با سماع شترمرغ
matbooxDate: Sunday, 2008-10-05, 6:48 PM | Message # 1
Admin
Group: مدیر سایت
Messages: 83
Reputation: 0
Status: Offline
همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، در نهايت فيلم «آواز گنجشك‌ها» به عنوان نماينده سينماي ايران به اسكار معرفي شد.
10سال پيش با «بچه‌هاي آسمان»، مجيدي نامزد دريافت اسكار بهترين فيلم خارجي شد؛ اتفاقي كه البته ديگر تكرار نشد. در اين 10سال جز يك بار هر وقت مجيدي فيلمي داشته، آن را به اسكار معرفي كرده‌ايم؛ «رنگ خدا»، «باران» و حالا «آواز گنجشك‌ها». آخرين ساخته مجيدي بي‌آنكه فيلم خوبي باشد از ميان گزينه‌هاي ديگر انتخاب مناسب‌تري براي معرفي به اعضاي آكادمي به نظر مي‌رسد.
«اتوبوس شب» از الگويي بهره گرفته كه نمونه‌هايش در سينماي غرب كم نيست. «به همين سادگي» با نوع خاص روايت و ريتم آرامش، بعيد بود با حوصله پيرمردهاي آكادمي جور دربيايد. «فرش ايراني» هم كه اساسا انتخاب بي‌ربطي بود. «آواز گنجشك‌ها» اما به دلايل متنوع مي‌تواند شانس بيشتري داشته باشد و دست‌كم شانس‌اش از فيلم قبلي مجيدي كه به اسكار معرفي شد، بالاتر است؛ فيلمي كه از نظر سر و شكل تكنيكي واجد استانداردهاي لازم است، از خط آشنايي بهره مي‌گيرد، دنبال كردن داستانش اصلا دشوار نيست و موضع اخلاقي مشخص دارد و اگر همه اين كارها را هم به صورت گل درشتي انجام مي‌دهد، گويا از قدرت غريب متقاعد كردن ديگران برخوردار است؛ متقاعد كردن به اين نكته كه «آواز گنجشك‌ها» فيلم خوبي است. آن سماع شترمرغ‌ها در صحنه آخر،‌ احتمالا قرار است جاي بوسه ماهي‌ها به پاي پسربچه در «بچه‌هاي آسمان»، تماشاگر را به وجد بياورد.
فيلم در برلين نمايش موفقي داشته و رضا‌ناجي‌ در آنجا دنيل‌دي لوئيس (برنده اسكار امسال) را شكست داده است. در مورد پخش جهاني هم گويا فعاليت‌هايش جدي‌تر از ديگر فيلم‌هاي ايراني بوده است. مجيدي هم به هر حال با همان «بچه‌هاي آسمان»، نام آشنايي براي اعضاي آكادمي است. در چنين شرايطي همه چيز رو به راه به نظر مي‌رسد و شايد بتوان حتي اميد داشت كه «آواز گنجشك‌ها» بتواند موفقيت «بچه‌هاي آسمان» را تكرار كند.
حتي اگر اين گونه هم نباشد، باز در انتخاب نماينده سينماي ايران، مثل پارسال اهمالي صورت نگرفته است. «آوازگنجشك‌ها» يك فيلم خوش آب و رنگ و عاقل فريب است؛ فيلمي كه در آن مهم‌ترين انگيزه حركت قهرمان (خريدن سمعك براي دختربچه‌اش) كاملا به فراموشي سپرده مي‌شود و در ارائه تصوير فقر شكوهمندانه، رويكردش ارتجاعي است، پيام اخلاقي‌اش به شدت كليشه‌اي است (صحنه تنبيه رضا ناجي، در اين زمينه مثال‌زدني است.
او زير آت و آشغال‌هايي كه از شهرآورده مدفون مي‌شود!)، كارگرداني فيلم در خيلي از صحنه‌ها متظاهرانه است، هلي‌شات‌هاي فيلم تماما بي‌دليل و فقط نوعي فخرفروشي و جلوه‌نمايي تكنيكي است، بي‌آنكه كاركردي داشته باشد. «آواز گنجشك‌ها» فيلم بدي است. كليت «اتوبوس شب» و «به همين سادگي» و بخش‌هايي از «فرش ايراني» بارها بهتر و برتر از آواز گنجشك‌ها به نظر مي‌رسند ولي به دلايلي كه در بالا آمد، فيلم مجيدي مناسب‌ترين انتخاب براي معرفي به اسكار بود. اين بار مي‌خواهيم سوداي اسكار را با سماع شتر مرغ تجربه كنيم!

همشهری


 
صفحه اصلی انجمن » بحث های آزاد » سینما » سوداي اسكار با سماع شترمرغ
  • Page 1 of 1
  • 1
Search: